No products in the cart.

WydarzeniaArtNoc 2023

tattooXorchestra

ArtNoc 2023

Podczas tegorocznej ArtNocy Muzeum Tatuażu wraz ze Stacją Artystyczną Rynek postanowiło skupić się na naszym lokalnym, gliwickim podwórku artystycznym i przywołać twórczość Tomasza Twardawy „Dyżurnego” z Szałszy. Jak wszystkim wiadomo, Gliwice zajmują dość poważne miejsce w historii rozwoju polskiej kultury niezależnej, szeroko rozumianej alternatywy i undergroundu. Twórczość takich zespołów, jak Śmierć Kliniczna, RAP, Absurd, Process, Rottweiler czy Shakin’ Dudi są doskonałym tego dowodem, a działalność takich artystów, jak np. Jerzy Lewczyński, z którym Zdzisław Beksiński właśnie w Gliwicach miał swoją pierwszą wystawę fotograficzną w 1959 roku, nieźle lansują nasze miasto na mapie miejsc ważnych dla polskiej awangardy. Twórczość Tomasza Twardawy na tle wymienionych artystów to bezkompromisowa reakcja na aktualne prądy w sztuce współczesnej, czesząca beret radykalnym przekazem i ekstremalną formą, tworząca ciężkostrawną dla przeciętnego zjadacza chleba ekspresję, swoisty underground undergroundów.
Tomasz Twardawa (1970-2020) to legendarny twórca eksperymentalnych form dźwiękowych, usiłujący łączyć estetykę industrialno-noise’ową z akademickimi koncepcjami muzycznymi z okresu Wielkiej Awangardy. Karierę artystyczną rozpoczął w drugiej połowie lat 80., bez powodzenia występując w kilku grupach punkowych. Przygoda z industrialem rozpoczęła się wraz z założeniem w 1992 roku zespołu Ładne Kwiatki, który w różnych składach nagrywał i koncertował do 1996 roku. Grupa zdobyła uznanie dzięki szokującym koncertom, w czasie których oprócz programowo zdehumanizowanej muzyki, prezentowała szokujące projekcje filmów dokumentalnych. Po rozpadzie Kwiatków Dyżurny zakłada jeszcze dwie formacje, Godzilla i Genetic Transmission. Pierwsza funkcjonowała do 1999 roku w równie niestabilnym składzie, penetrując estetykę rytualnego industrialu i Power Electronics. Drugi to solowe i najważniejsze przedsięwzięcie w karierze Tomasza Twardawy, ewoluujące od industrialnej awangardy muzycznej, przez eksperymentalny noise, po dadaistyczno-surrealistyczne struktury elektroakustyczne. Jako Genetic Transmission Tomasz współtworzy z innymi przedstawicielami sceny industrialnej (Rafał Sądej z MOAN i Dawid Chrapla) kolejny projekt: Hated Bruit Kollektiv. Co ciekawe od 1995 roku Dyżurny prowadził własną oficynę wydawniczą Die Schöne Blumen Musik Werk, która wydała aż 50 pozycji z dyskografii wszystkich wyżej wymienionych projektów. Dziś wydawnictwa tej wytwórni to bezcenne i unikalne rarytasy, wyprodukowane ręcznie w bardzo oryginalny i nietuzinkowy sposób w stosunkowo małych nakładach. Tomasz Twardawa żył 50 lat i wydał własnym sumptem aż 50 płyt! Od kilku lat wytwórnia Zoharum w ramach GT Archive Series konsekwentnie wznawia całą dyskografię płyt Tomka i mamy przecieki, że specjalnie na wernisaż ma wydać kolejną pozycję…
Tomasz Twardawa w swojej twórczości często powoływał się na turpizm, bruityzm, akcjonizm wiedeński i kulturę industrialną. W Muzeum Tatuażu przez prawie miesiąc (od 07 października do 04 listopada) będzie można podziwiać prace plastyczne i obrazy Tomka oraz wszystkie niesamowite wydawnictwa jego Die Schöne Blumen Musik Werk. Natomiast w Stacji Artystycznej Rynek (gliwicki Rynek 4/5), w niedzielę 08 października (dzień po wernisażu) o godz. 19.00. odbędzie się panel dyskusyjny poświęcony twórczości Tomasza Twardawy z udziałem wspólników niektórych jego muzycznych zbrodni…
Na koniec w Stacji odbędzie się koncert Dawida Chrapli (współtwórca Hated Bruit Kollektiv) o wymownym tytule „W hołdzie Dyżurnemu” oraz Rafała Sądeja z MOAN (również Hated Bruit Kollektiv).
Zapraszamy serdecznie! 

Post a comment